​‘Het Junior College zorgt voor een zachte landing’

Als Ties van Lankveld besluit om zijn interesse voor geschiedenis met zijn mensgerichte eigenschappen te combineren, stapt hij de onderwijswereld in. Nu, ruim tien jaar later, geniet hij als geschiedenisdocent nog steeds van de kleine momenten. “Bijvoorbeeld wanneer je ziet dat er puzzelstukjes in elkaar vallen en een leerling de lesstof snapt.” 

Ties vertelt zijn verhaal in het Junior College, het schoolgebouw van locatie De Laarbeecke waar met name eerstejaarsleerlingen les krijgen. “Dat is het grote pluspunt van deze school. Het is kleinschalig. Beschermd. Het zorgt er misschien voor dat sommige leerlingen wat kinderlijker naar het tweede leerjaar gaan, omdat ze zich nog niet hoeven aan te passen aan de stoerdere bovenbouwers. Maar belangrijker: het zorgt voor een zachte landing. Van leerlingen hoor ik vaak terug dat ze het hartstikke prettig vinden om op deze manier te wennen aan het voortgezet onderwijs.” 

Eureka-moment 
Voor Ties was het docentschap niet zijn eerste – maar uiteindelijk wel zijn beste – keuze voor een studie. “Direct na de havo wilde ik met computers werken. Maar tijdens de studie ICT miste ik het menselijke contact. Dat is één van de redenen waarom ik het onderwijs ben ingegaan. Bovendien kon ik daarin mijn interesse voor geschiedenis kwijt.” Nu zijn het vooral de kleine momenten die Ties voldoening geven. “Wanneer een leerling bijvoorbeeld enthousiast is over een onderwerp dat we in de les behandelen. Of wanneer iemand moeite heeft met de stof en het na een tijdje opeens snapt. Zo'n eureka-moment. Al die kleine momenten samen maken mijn dag.” 

Persoonlijke aandacht 
De laatste jaren heeft Ties het onderwijs op bepaalde punten zien veranderen. “De eerstejaars- en tweedejaarsleerlingen hebben voortaan een coach, die hen persoonlijk begeleid. Dat kan bijvoorbeeld met plannen zijn of op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Voor leerlingen is die één-op-één aandacht heel prettig.” Daarnaast is De Laarbeecke gestart met een keuzemenu. “Leerlingen kiezen dan tijdens bepaalde lestijden voor verdieping, herhaling of extra tijd voor een vak naar keuze. Die keus maken ze in samenspraak met hun coach.”